Omhoog Gastenboek Feedback Literatuur+Sites Inhoud website

         Dagboek


 
Integrale visie op burnout mbt de fysieke, psychische, spirituele en maatschappelijke aanpak


Dagboek Dialoog Biografie IntuÔtief tekenen


Dagboek schrijven en een procesboek bijhouden bij bv burnout
 

Beschrijving hoe je op verschillende manieren met een dagboek en een procesboek kan werken.


Bij een burnout herstel proces is het goed voor jezelf na te gaan wat te doen met:
 

bulletEen dagboek
 
bulletBij elk belangrijk gesprek het verloop en de conclusies kort vastleggen en als de situatie het redelijkerwijs toelaat gemeenschappelijk laten akkoord verklaren.
Hierdoor de gemaakte aantekeningen de status van eigen gemaakte aantekeningen laten overstijgen, bij later mogelijke vragen of een conflict kan dit heel belangrijk zijn. Zie de pagina Burnout Preventie van deze website.
 
bulletIn een apart procesboek belangrijke stappen, ervaringen en inzichten kort chronologisch vastleggen. 

 

Wanneer je over een PC beschikt is het handig bv je dagboek en procesboek, etc op deze PC te maken. Later kun je dan bv makkelijk op 'tekst' datum, ervaringen of gebeurtenissen terugzoeken. Ook kunnen makkelijk eventueel aanpassingen/aanvullingen gemaakt worden.
 

   
K
lik op onderstaande 3 onderwerpen van deze pagina

 

bullet1 Waarom een dagboek en/of een procesboek
 
bullet2 Hoe kun je met een dagboek werken
 
bullet3 Werken met een procesboek

horizontal rule

 

bullet Startpagina  - Voor inhoud en opzet van deze website www.burnoutherstel.nl.
 

horizontal rule


 

1 Waarom een dagboek en/of een procesboek


Bij mijn herstelproces is het bijhouden van een dagboek en een procesboek (op de PC) heel essentieel gebleken:
 

bulletHet vermindert de neiging tot piekeren.
 
bulletLoslaten van situaties en ervaringen wordt makkelijker.
 
bulletEen burnout herstel proces is vaak langdurig en complex, waarbij je met veel mensen te maken hebt. Omdat de belastbaarheid en psychische stabiliteit meestal behoorlijk lager is dan normaal helpt het bijhouden van een dagboek om bv het overzicht te houden en wordt het twijfelen (achteraf) minder.
 
bulletFormuleren van ervaringen, gedachten, gewaarwordingen en vragen brengt rust en helderheid.
 
bulletDe mogelijkheid om (op eenvoudige wijze) processen, gesprekken en situaties (snel) te kunnen terugfilmen. Dit kan bv bij later mogelijke meningsverschillen of conflicten heel belangrijk zijn!
 
bulletZie artikel 'Vastleggen wordt loslaten' Hoe onze geest geneest wanneer we het allemaal van ons af schrijven, tijdschrift The Optimist nr 130, oktober 2010.
 
bulletZie ook de pagina Burnout Preventie van deze website. (Item 5 Algemene opmerkingen mbt wanneer je in een burnout herstelproces komt of zit)
 

Ga naar het begin van deze pagina

horizontal rule


 

2 Hoe kun je met een dagboek werken
 

Er kan op veel manieren met een dagboek gewerkt worden:
 

bulletDe eenvoudigste vorm is per dag kort op te schijven wat er gebeurd is.
 
bulletVoor mij is bv het slapen een groot probleem (piekeren) en ik schrijf daarom per dag op of ik goed, redelijk of slecht geslapen heb. Voor mij is dit bv een indicator of ik achteruit of vooruit ga.\
 
bulletJe kunt het dagboek uitbreiden door ook steeds over je gewaarwordingen te schrijven.
Bv werd ik boos of blij van de gebeurtenis of contact met iemand, wat voelde ik in mijn lichaam (bv werd ik moe, kreeg ik buikpijn of hoofdpijn). Voelde ik een diepe herkenning? Wanneer ' brak' er iets in mij? Het is heel belangrijk om een goed contact met je lichaam en je gewaarwordingen te oefenen, vooral voor mensen die snel in hun hoofd schieten. Je lichaam is je kompas, zie de pagina Fysiek herstel van deze website.
 
bulletBij een belangrijke gebeurtenis of ervaring kan je proberen als toeschouwer naar je gebeurtenis of ervaring te kijken en dit op te schrijven. Zijn er patronen te herkennen, wat is er aan de hand? Zijn er actiepunten aan te ontlenen?

Wanneer het werken met een dagboek je ligt, kun je er op veel andere manieren mee gaan werken.

Hoewel je zelfstandig met een dagboek kan werken, kan het ook onderdeel zijn van een therapie onder begeleiding. Het uitspreken van de tekst van je dagboek aan een luisterend oor kan veel verdieping geven, ga het echter niet 'wegpraten of uitleggen', laat het zijn en laat de ander het ervaren en vraag wat het bij hem of haar teweegbrengt.
 

bulletLiteratuur en sites:
 
bulletBoek 'Haal meer uit je dagboek', door Sandy Grason, ISBN 9069637537
Schrijven voor innerlijke groei. Schrijven helpt om ingrijpende ervaringen te verwerken, jezelf te ontwikkelen en je dromen te realiseren. Voor wie zijn/haar innerlijke stem wil laten spreken in een dagboek schreef Sandy Grason dit inspirerende boek.
 
bulletWebsite Sandy Grason: www.SandyGrason.com
 
bulletBoek 'Dagboek als spiegel'. door C. de Vries, ISBN 9077408436
Door te schrijven geven we uiting aan wat er al in ons is, maar wacht om gekend te worden. Het gaat er niet om hoe mooi of foutloos je schrijft, maar of je bereid bent om jouw dagboek te accepteren als een spiegel waarin je jezelf open en eerlijk onder ogen durft te komen.
bulletKijk op de uitgebreide en informatieve site www.shodo.nl
Shodo - de weg van het creatief dagboek schrijven
 
bulletBoek: Zin, Lust In Je Leven Door Schrijven, door Geertje Couwenbergh
Door middel van inspirerende teksten en oefeningen daagt de schrijfster de lezer uit zelf de pen te pakken. Doel is niet het mooi schrijven, maar meer genieten van het leven. De korte hoofdstukken behandelen verschillende thema's als 'waar schrijf je', 'waarover schrijf je' en 'wat als je even niet weet wat te schrijven'. De verbindende teksten zijn makkelijk leesbaar en humoristisch.
bulletVimeo video: Wroga - Lust in je leven door te schrijven
Schrijven, yoga en meditatie. Klinkt als een hemelse combinatie. Geertje Couwenbergh vindt dat ook, en ze bedacht de term WROGA, waarin die drie elementen verenigd zijn.
bulletZie ook de pagina Meditatie en Mindfulness van deze website.
 
bulletArtikel 'Begin een dagboek', door Iris Pronk in dagblad Trouw.
 
bulletArtikel 'Dagboek als therapeut', door Frieda Pruim, via www.opzij.nl
 
bullet13 januari 2011, VPRO Noorderlicht: Angst van je af schrijven
Een eenvoudige schrijfopdracht kan studenten met examenvrees helpen beter te presteren
Het bewijs voor de helende krachten van schrijven blijven zich maar opstapelen. Dat een simpele schrijfoefening vrouwen beter laat presteren en maatschappelijke verschillen kan helpen verkleinen, dat wisten we al. Maar ook studenten die als een berg opzien tegen hun examen hebben er baat bij, blijkt uit nieuw onderzoek.
 
bulletjanuari 2012, The Optimist: De ontdekking van de woordenschat
Of we nou professioneel schrijver zijn, of zomaar wat gedachten op papier zetten, dat een Ďlosseí manier van schrijven goed is voor onze creativiteit weten we intuÔtief al eeuwen. Maar niet dat het zů goed voor ons is dat elke dag een kwartier Ďvrij schrijvení ons kan helpen in de strijd tegen kanker, hoge bloeddruk, hartaanvallen en eenzaamheid.
Uit een groot onderzoek in de jaren tachtig van de Amerikaanse psycholoog James Pennebaker kwam de relatie naar voren tussen ziekte en het geheimhouden van emotioneel ingrijpende ervaringen. Mensen die niet met anderen over hun ervaringen praten, zo bleek, hebben de grootste kans ziek te worden. Ook genezen zij minder snel en zijn hun sociale relaties zwakker. Dit geldt niet alleen voor traumatische ervaringen, maar voor alle gebeurtenissen die een emotionele impact op ons hebben, zoals geldzorgen, verlies of huwelijksproblemen.
 
bullet http://kleurrijkdagboek.blogspot.com - Ontmoeten in woord en beeld
Een dagboek is voor mij een plek om te spelen, te reflecteren, te schrijven, te schilderen, maar vooral een plek om helemaal mezelf te kunnen zijn. Het is een passie die ik graag deel met andere mensen.
 
bulletBoek 'dagboek schrijven', door S. de Bruin
Iedereen kan dagboekschrijven. Het hoeft niet moeilijk of ingewikkeld te zijn. Met behulp van schrijfoefeningen, waarvan ik je er in dit AO een aantal zal aanreiken, zul je veel ingangen vinden om bij jezelf en jouw waarheid te komen.
 
bulletwww.mydiary.nl: Meer informatie en FAQ
myDiary geeft je de mogelijkheid om je dagboek online bij te houden, privť of openbaar. Lees hier meer over hoe myDiary werkt.
myDiary is ook te bekijken via een pocket pc of andere mobile device.
bulletOpmerking er is meer software om een dagboek op je PC te maken. (heb er zelf geen ervaring mee, gebruik zoekmachine)
 
bulletIdeeŽn en cursussen over dagboek schrijven: http://dagboek-schrijven.cursuslog.nl
 
bulletKijk op internet voor bv actuele cursussen dagboek schijven.
 
bulletStartpagina's:
 
bullet http://dagboek.startkabel.nl
bullet http://dagboek.besteoverzicht.nl
 

Ga naar het begin van deze pagina

horizontal rule


 

3 Werken met een procesboek
 

bulletIn de praktijk is voor mij gebleken dat het handig is om naast een dagboek een zg procesboek (op je PC) bij te houden.

In het procesboek zet je bv in het kort, op datum, de echt belangrijke:
 
bulletfeiten (bv data, gebeurtenissen, namen, locatie, documenten)
bulletproblemen, dilemma's, besluiten, vragen en oplossingen
bulletervaringen
bulletinzichten

Met deze hoofdpunten kan je een beter overzicht houden.

De tekst in het procesboek kan bv steeds een (verkorte) kopie van een belangrijk stuk uit het dagboek zijn met soms korte specifieke praktische aanvullingen.
 

Ga naar het begin van deze pagina

horizontal rule

 

Voor mensen die bv in een burnout- of overspannenheid-herstelproces zitten kan deze website 'veel tekst' bevatten.
 Voor het kiezen van een onderwerp, zie de pagina Inhoud Website voor de inhoudsopgave van deze website.
 
 
Thema website:
 
 'Aandachtig luisteren en van harte respons geven'
 
past bij een
  'Integrale visie (Ken Wilber) binnen een samenhangend (coherent) wereldbeeld (Ervin Laszlo)'

 
 
Er zijn mbt burnout en het herstelproces verschillende ervaringen, meningen en inzichten.
 Bij het lezen van de tekst van deze website is het belangrijk je steeds af te vragen wat er op welk moment bij je eigen situatie zal kunnen passen.
 In deze onafhankelijke en niet-commerciŽle website www.burnoutherstel.nl worden mijn persoonlijke ervaringen en meningen weergegeven.
 Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten en geen aansprakelijkheid worden ontleend.

 
Deze website maakt geen gebruik van Cookies                             Contact: pagina Feedback 

Start Omhoog